sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Ensikosketuksia oppilaiden iPadin käyttöön




Aluksi olemme harjoitelleet käyttämään iPadia suoraan erilaisten tehtävien kautta. Pelejä tai pelintapaisia appseja on käytetty vähän. Tehtävinä on ollut kuvan ottaminen ja siitä kirjoittaminen tai kertominen. Kahoot-ohjelmaa on käytetty opetetun asian kertaamiseen.

Tilan ja paikan hahmottamista

Oppilaat tekivät yhdessä iPadeja hyödyntäen suunnistusradan.


Suunnistusrataa varten oppilaat kuvasivat iPadeilla erilaisia koulun ympäristön kohteita. Kuvista tehtiin kuvasuunnistuksen tapaan kuvalaput ja lisäksi karttaan merkittiin kyseiset rastit. Koulun ympäristön hahmottamista tuettiin Google mapsin satelliittikuvan avulla ja sitä verrattiin koulualueesta tehtyyn suunnistuskarttaan. Suunnistus tapahtui pareittain niin,että 4-6-lk:n oppilas katsoi kartasta paikan ja 1-3-lk:n oppilas etsi kuvan avulla oikeaa rastia. Se, että oppilat saivat itse kuvata rastipaikat, auttoi suunnistustehtävässä.


Pajapäivä

Neljänsien luokkien kanssa yhdessä toteutettiin yhteisöllisenä projektina pajapäivä, jossa käsiteltiin kestävään kehitykseen ja rahankäyttöön liittyviä asioita. Lapset osallistuivat pajan valmisteluihin.

Kuva

Luokkamme oppilaat tutustuivat aikaisemmin ekokympin opastuksella kierrätykseen ja sen pohjalta teimme lajitteluun liittyvät astiat, joihin tietokoneilla valmistettiin sopivat kuvat ja tekstit. Samalla oppilas tunnisti kuvien kautta lajiteltavat jätteet ja siihen liittyvän tekstin.


Jätteiden lajitteluoppaaksi oppilaat tekivät äänikirjan book creator-sovelluksella. Tarinoiden pohjana käytettiin Ekokympin lapsille suunnattua opasta.

Lisäksi harjoittelimme kahoot-tietovisan avulla kierrätyksestä opittuja asioita iPadia käyttäen. Tehtävissä toistuivat samat tekstit ja kuvat.


iPadin käytön harjoituksia


Värityskirja-ja piirrustussovellusten avulla oppilaat ovat kehittäneet tarkan kuuntelemisen ja puheen ymmärtämisen taitoja. Sovellusten selkeä hyöty on yhden esineen hallinta. Tällä tarkoitamme sitä, että oppilaan välineet ovat pysyvästi tabletilla esimerkiksi värit. Oppilas voi keskittyä pelkkään tehtävään ilman, että ajatus siirtyisi värien etsimiseen rasiasta ja niiden motoriseen hallintaan.



Keynote -sovelluksen avulla oppilaat ovat tehneet koontia viikon aikana opitusta asiasta tai tapahtumasta. Ko. Asiasta otetaan/etsitään kuvia, joista kirjoitetaan tai oppilaat, jotka eivät osaa kirjoittaa tuottavat tekstiä äänityksen avulla. Tässä laite tuo sellaiselle oppilaalle, jolle kirjoittaminen(tekninen suoritus) estää ajatusten esilletuomisen, tavan ilmaista omat ajatukset kokonaisina ja ne voivat sisällöltään olla hyvin rikkaita.




Oppilaat ovat valmistaneet itse materiaalia eri sovellusten avulla. Äidinkielessä oppilaat tekivät yksinkertaisen pelin, jossa käytettiin kuvaa, ääntä ja tekstiä. Oppilaan oli ymmärrettävä opetettava asia, jotta hän pystyi tekemään pelin ja siten prosessi vaati oppilasta keskittymään ja käsittelemään asiaa perusteellisesti. Pelin tekemisen jälkeen oppilaat tekivät toistensa pelit ja vahvistivat osaamisensa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti